Sunday, September 16, 2007

Barthes - mazgalit, subliniat, incercuit

Una din cartile lui Roland Barthes, gasita intr-un raft al bibliotecii judetene din Brasov ("Placerea textului", editie iesita din tipografie anul trecut, la editura Cartier), e plina de sublinieri artagoase si mazgalituri ascutite, admirative. Am identificat cel putin trei tipuri de pasta de pix, prin urmare si trei posibili "suspecti". Primele pagini: pasta albastru inchis, sublinieri ondulate si fragmentate. La pagina 15, pasajul despre vointa de desfatare a textului a fost marginit in partea dreapta cu o linie verticala, langa care respectivul mazgalitor (ori respectiva mazgalitoare) a scris "Superb", cu litere subtiri, insiruite una peste alta, ca pe treptele unei scari invizibile. Cuvintele "depaseste palavrageala", din mijlocul frazei, cred ca i-au atras cel mai mult atentia, din moment ce-au primit din belsug linii apasate peste literele tiparite. La cateva pagini departare, acelasi scris insa alt pix: albastru ceva mai inchis, spre negru, cel putin asa mi se pare privind pagina la lumina becului. Acolo unde Barthes vorbea despre forma omeneasca a textului, aceeasi persoana a subliniat "a corpului nostru erotic", inconjurand ultimul cuvant printr-o stangace bucla; in partea stanga a paragrafului mana a notat "esential!". Scriitura identica, cu litere inghesuite, ce ma face sa cred ca apartine unei tinere. Un alt pix, cu pasta rosie, a subliniat doar cateva cuvinte si numai la pagina 57, si anume: "oratorul-comediant" si "un text unde sa se poata auzi granulatia gatlejului, patina consoanelor, voluptatea vocalelor, o intreaga stereofonie a carnii profunde...". Spre sfarsitul cartii o alta mana s-a intercalat cu prima mazgalitoare, care din cand in cand a mai notat "esential!". Un cititor apasat a scris intr-un colt: "sambata de vazut Bergman!". Scriitura neingrijita, nervoasa. Pacat ca nu a precizat data, ora, postul unde urma sa fie difuzat.

http://atelier.liternet.ro/articol/4947/Alina-Andrei/Barthes---mazgalit-subliniat-incercuit.html

No comments: